Daens staat er weer

© Studio 100

Niet minder dan 132 jaar oud is het verhaal van priester Adolf Daens die het Aalst van 1888 weer hoop op een toekomst gaf. Dit jaar is het 49 jaar geleden dat Louis Paul Boon het levenswerk van de man optekende in zijn boek, ligt de film van Stijn Coninx 28 jaar achter ons en zijn we inmiddels ook alweer bijna 12 jaar verder dan de première van de allereerste musical die Studio 100 rond priester Daens maakte. Anno 2020 is Daens helemaal terug, met dank aan straf acteerwerk van onder meer hoofdrolspeler Peter Van de Velde.

We nemen u even mee naar het voorjaar van 2017. Na het succes van Daens in het voormalige postsorteercentrum Antwerpen X en het fel gesmaakte 14-18 in Nekkerhal Mechelen, zag Studio 100 een grote toekomst voor zich liggen inzake spektakelmusicals. En dat groot mag u gerust letterlijk nemen. Geen enkel theater in Vlaanderen kon de productie die zij voor ogen hadden huisvesten en dus moesten ze op zoek naar een nieuwe locatie. Na enkele pogingen via onder meer Katoen Natie, plantte het een dik jaar later een eigen ‘Studio 100 Pop-Up Theater’ neer in Puurs. De kaap van het half miljoen aantal bezoekers dat het theater bezochten voor 40-45 is al meer dan een jaar overschreden en dus vond Studio 100 het de ruimste tijd om zijn eerste paradepaardje nog eens boven te halen, af te stoffen en te herwerken. Met, hoe kan het ook anders na zo’n kassucces als het verhaal over de tweede wereldoorlog, torenhoge verwachtingen van de musicalliefhebbers tot gevolg.

In de gespecialiseerde pers viel de voorbije weken niet naast de lovende commentaren op het acteerwerk van Peter Van de Velde te lezen. De acteur, die al lang niet meer alleen maar Piet Piraat is, erfde de titelrol over van Lucas Van den Eynde en zou volgens diezelfde gespecialiseerde media als het ware de rol van zijn leven neerzetten. Nadat we vrijdagavond aanwezig waren op de première in Puurs, kunnen we die commentaren alleen maar volmondig beamen. Ruim twee uur lang draagt Van de Velde de voorstelling op zijn schouders, als was hij priester Daens zelf die heel Aalst op zijn schouders droeg. Maar er waren nog kleppers. Wat te zeggen van Jo De Meyere? Op de dag van de première vierde hij zijn, alsjeblieft, 81ste verjaardag. Of het nu als kapelaan Erik Odekerke, als commissaris John Nauwelaerts of als bisschop Stillemans is, elke rol die De Meyere neerzet voelt aan alsof hij het personage in hoogsteigen persoon is. En met verve. Doe hem dat op die leeftijd maar eens na.

Sommige rollen waren even wennen voor wie de eerste versie in 2008 had gezien. Zo werd de rol van Schmitt nu overgenomen door Manou Kersting, was Jan Schepens te zien als broer Pieter Daens en nam Peter Thyssen de rol van pastoor Ponnet over van Chris Van den Durpel. Al moet het gezegd dat ook Thyssen daarin één van de beste rollen uit zijn carrière speelt. Een grappige, soms wat onhandige pastoor die altijd maar weer op een goed blaadje wilt komen te staan bij bisschop Stillemans. Gelukkig waren er ook nog rollen die vertrouwd bleven klinken. Zo dook Fabrice Pillet opnieuw in het kostuum van Charles Woeste en mochten we voor de tweede keer zien hoe de liefde tussen Nette Scholiers (Free Souffriau) en Jan De Meeter (Jelle Cleymans) heerlijk ontluikt tijdens de voorstelling.

Verhaalmatig verschilt de versie van 2020 met de vorige doordat ze werd ingekort en het nu een non-stop voorstelling van twee uur lang is geworden. Tijdens die twee uur rijd je met de tribunes heen en weer doorheen de hele zaal, hoor je de acteurs perfect door je hoofdtelefoon en worden de decors steeds prachtig geprojecteerd op de LED-schermen. Maar op momenten dat het ensemble in beeld komt en tussen de twee tribunes in komt spelen of er een emotionele scène wordt opgevoerd in ware amfitheateropstelling, komen al je haren toch wel even recht omhoog.

In 2008 was 350.000 bezoekers halen voor Daens 1.0 een utopie. Wetende dat de toeschouwer deze versie zoveel meer beleeft dan vroeger en 40-45 al bewees dat de kaap van de 500.000 bezoekers zeker kan bereikt worden, lijken ons de verwachtingen voor Daens 2.0 gemakkelijk uit te leggen. Vrijdag 21 februari 2020 was de première, maar een derrière zal nog wel enkele jaren op zich laten wachten. Want als alle shows in het Pop-Up Theater vlotjes verlengd kunnen worden, dan mogen voor deze show zeker ook nog wat extra data worden geprikt. Een totaalbeleving die meer dan de moeite waard is.

Beoordeling:
*****

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *