Daens 2.0 proeft nu al goed

© Tom Bergs

In het Studio 100 Pop-up Theater in Puurs mocht de pers zaterdagmiddag al eens proeven van de musical Daens, versie 2.0. Acteurs en figuranten zijn momenteel volop bezig om de musical, die volgende maand in première gaat, in elkaar te steken. Ook wij mochten zaterdagmiddag de open repetitie bijwonen.

Het is alweer van 2008 geleden dat de eerste versie van Daens gespeeld werd in het voormalige postsorteercentrum Antwerpen X in Berchem. Studio 100 bouwde het gebouw toen om in een theaterzaal met alle toenmalige toeters en bellen en zette zijn allereerste grote productie voor breed publiek neer. Ongezien in Vlaanderen… toen! Intussen bleef het bedrijf innoveren en zichzelf heruitvinden. In 2014 gooide het al hoge ogen met rijdende tribunes in te zetten tijdens de musical 14-18. Een waar huzarenstukje… nog steeds, toen! Anno 2020 bouwde het intussen een eigen theater in Puurs en leverde het met 40-45 een ongeziene productie af om U te zeggen, met tribunes die niet alleen vooruit kunnen rijden, maar alle kanten op kunnen gaan. Ook de voortdurende wisselende dynamische schermen en de hoofdtelefoons op het hoofd van iedere bezoeker maakten 40-45 tot het grootste totaalspektakel ooit vertoond in de Belgische theaters. Maar als je de lat al anderhalf jaar voor jezelf zo hoog hebt gelegd, kan je dan nóg beter doen met volgende producties? Het antwoord daarop kennen we over een goede maand, maar met hetgeen we vandaag al te zien kregen twijfelen we er zelfs niet aan.

De aanwezige pers kreeg zaterdag de bewuste charge te zien. De scène waarin de fabrieksarbeiders in opstand komen en de Rijkswacht chargeert met paarden. Voor die paarden werd beroep gedaan op een internationaal gelauwerd stuntteam dat achter het theatergebouw een witte tent neerzette om zichzelf en de paarden in de best mogelijke condities te kunnen voorbereiden op de shows. Voor de paarden zijn het trouwens niet de eerste acteerprestaties, want ook in onder meer De Bende Van Jan De Lichte en Les Misérables deden dezelfde paarden al mee. Maar ook buiten de paarden, werd ook nog op andere vlakken gesleuteld aan Daens. “Natuurlijk vertrekken we met dezelfde brochure dan twaalf jaar geleden, maar er zijn wel wat verschillen”, weet Peter Van de Velde, die ditmaal de hoofdrol van priester Adolf Daens voor zijn rekening neemt. “Zo werd de voorstelling een halfuur ingekort, omdat we ditmaal niet meer met een pauze werken. Het zal een tweetal uurtjes aaneensluitend worden. Uiteraard moet je dat halfuur ergens vandaan halen en dan moeten er dingen sneuvelen. Dat doe je natuurlijk niet graag. Zo moesten liedjes zoals die Ponnet en Woeste zingen eruit en ook het lied dat Nettes moeder zingt als Nette verkracht werd door Schmitt, werd geschrapt. Vanzelfsprekend zijn er ook voordelen. Zo hebben we nu de techniek van 2020, wat wilt zeggen dat we rijdende tribunes hebben, dynamische schermen, hoofdtelefoons. Vooral dat laatste maakt dat we een normaal gesprek kunnen voeren en niet moet overacteren. Door de rijdende tribunes die het publiek als het ware laat inzoomen op de scènes en heel dicht tot tegen ons rijden, maakt het zelfs dat deze grote hal bij momenten toch een knusse theaterzaal kan worden.”

Hoewel Daens 2.0 prat gaat op vernieuwing, zijn er ook nog altijd veel gelijkenissen met de eerste versie. Zo behouden Jo De Meyere (Bisschop Stillemans), Free Souffriau (Nette Scholiers) en Jelle Cleymans (Jan De Meester) hun rol uit de eerste versie. Jan Schepens krijgt de rol van Pieter Daens toebeeld, evenals de alternaterol van Adolf Daens. Peter Thyssen neemt de rol van Pastoor Ponnet over van Chris Van den Durpel en Manou Kersting komt in het stuk als opzichter Schmitt. Een rol die in de eerste versie gespeeld werd door Peter Van de Velde, maar die laatste schuift uiteraard door tot de hoofdrol van Adolf Daens. Toch is er voor Van de Velde niet meteen een verschil merkbaar qua acteren. “Ik weet wel nog dat we het in 2008 een verademing vonden om in Antwerpen X te spelen en niet zozeer in een theater, maar voorts is het eigenlijk quasi hetzelfde. De basis blijft uiteraard dat je vier maanden geleden aan je tekst begon en die moet kennen als het stuk begint. Je bent een acteur, dus daar mag je toch wel vanuit gaan dat je dat kent. Maar nog steeds repeteer je als acteur alleen de stukken waar je zelf in betrokken bent en worden al die scènes later als één geheel als het ware aan elkaar geplakt.”

Wij zijn alvast benieuwd om de nieuwe Daens in première te zien gaan op 21 februari 2020. Maar afgaand op hetgeen we deze namiddag te zien kregen in Puurs, maken we ons alvast sterk dat de hoge verwachtingen zeker ingelost zullen worden. Zelf ook even kijken wat we te zien kregen? Scroll dan even verder naar het filmpje onder de beoordeling.

Beoordeling:
Niet van toepassing aangezien dit slecht een toonmoment van één scène was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *